Verhuur- en leveringsvoorwaarden
Algemene verhuur- en leveringsvoorwaarden Noord Cups BV
Artikel 1. Algemeen
Een geldige huurovereenkomst komt tot stand op het moment dat de klant de bestelling online plaatst en betaald via www.noordcups.nl -of contant betaalt -of ter plaatse middels een pin transactie -of schriftelijk een huurovereenkomst tekent. Hiermee gaat de klant akkoord met de tarieven, de condities, de diensten en de algemene verhuur- en leveringsvoorwaarden. Op iedere huurovereenkomst zijn de hieronder omschreven weergegeven voorwaarden van toepassing.
Artikel 2. Huurovereenkomst
Bij elke verhuurorder gaat de klant een huurovereenkomst aan. De klant is verantwoordelijk voor de Noord Cups huurgoederen bij het afhalen, op het moment dat de klant het gehuurde in ontvangst neemt bij Noord Cups of bij bezorgen, en op het moment dat het gehuurde geleverd wordt door Noord Cups bij de klant.
Artikel 3. Kosten voor huur, vervanging en logistieke werkzaamheden
Bij een online bestelling/reservering wordt een percentage van het totaalbedrag als aanbetaling gevraagd tenzij anders is afgesproken. De kosten voor niet geretourneerde huurgoederen (missing items) of huurgoederen die na teruggave aan Noord Cups niet meer gebruikt kunnen worden vanwege schade (breuk) of ernstige vervuiling, worden separaat in rekening gebracht op de eindfactuur welke per e-mail word gezonden naar de klant. Eventuele bijkomende logistieke kosten worden eveneens op de eindfactuur doorbelast aan de klant. Alle huurkosten, vervangingskosten, niet geretourneerde goederen van Noord Cups, kosten vervanging voor goederen die als uitval retour komen en door te berekenen logistieke kosten zijn exclusief BTW. Gezonden offertes en ontvangen prijslijsten zijn vrijblijvend en voor Noord Cups niet bindend, tenzij het tegendeel blijkt.
Artikel 4. Waarborgsom
Indien met de klant wordt afgesproken dat deze (deels) op rekening huurt bij Noord Cups kan mogelijk een waarborgsom en/of bankgarantie gevraagd worden. De waarborgsom en/of bankgarantie wordt vastgesteld in evenredigheid met de opgegeven huurperiode. De waarborgsom en/of bankgarantie moet na het verstrijken van de huurperiode nog 30 dagen geldig zijn. Indien de klant verlenging van de overeenkomst wenst, dient de klant uiterlijk op de dag van de verlenging een nieuwe waarborgsom te storten en/of de bankgarantie te verhogen. Indien de klant een waarborgsom en/of de bankgarantie niet tijdig betaalt c.q. opent en/of verhoogt, kan Noord Cups de overeenkomst eenzijdig beëindigen, onverminderd het recht van Noord Cups op schadevergoeding. De waarborgsom mag door de klant niet beschouwd worden als vooruitbetaling op de verschuldigde huursom. Bij het einde van de huurovereenkomst kan Noord Cups, door de klant verschuldigde bedragen, compenseren met de waarborgsom. De waarborgsom wordt teruggegeven indien vaststaat dat de klant aan al zijn verplichtingen heeft voldaan. Rente over de waarborgsom is voor Noord Cups.
Artikel 5. Einde overeenkomst
De overeenkomst eindigt door het verstrijken van de afgesproken huurtermijn. Indien de klant tekort schiet in de nakoming van de verplichtingen uit deze voorwaarden en of de overeenkomst, kan Noord Cups de overeenkomst beëindigen zonder dat hiervoor een beslissing van een rechter
nodig is, onverminderd het recht van Noord Cups op vergoeding van kosten, schade en rente. In genoemde gevallen is Noord Cups ten alle tijden zonder aankondiging vooraf gerechtigd om het gehuurde bij de klant terug te halen. De klant is verplicht aan Noord Cups de gewenste medewerking te verlenen. De klant machtigt Noord Cups bij deze zich toegang tot de gehuurde goederen te verschaffen. Noord Cups is niet aansprakelijk voor enige schade welke door de klant of door derden in verband met het terughalen van de goederen c.q. het beëindigen van de huurovereenkomst, wordt geleden.
Artikel 6. Controle levering en retour ontvangst bij en door Noord Cups
a. Teneinde discussie omtrent de staat waarin de gehuurde goederen zich bij aflevering bevinden te voorkomen, moet de klant onmiddellijk nadat hij het gehuurde in ontvangst neemt en voor ingebruikname, dit controleren. Indien er tekortkomingen, gebreken, manco’s of andere klachten zijn, dient de klant direct telefonisch, of per e-mail contact op te nemen met Noord Cups, in ieder geval voordat de huurgoederen in gebruik worden genomen. Indien de klant pas op de dag van gebruik de huurgoederen controleert, kan de klant niet meer van Noord Cups eisen dat de huurgoederen dezelfde dag omgewisseld worden als er sprake is van tekortkomingen, gebreken, manco’s of andere klachten.
b. Indien de goederen door de expeditie van Noord Cups c.q. de expeditie van derden naar het bedrijf van Noord Cups dienen te worden teruggebracht, worden de goederen bij terugkomst in het bedrijf van Noord Cups gecontroleerd. Het meenemen van de goederen door de expeditie van Noord Cups of de expeditie van derden is niet te beschouwen als een dergelijke controle. Als de klant bij de controle aanwezig of vertegenwoordigd wilt zijn, moet hij dat voor het retour ophalen of retour afleveren van de huurgoederen al schriftelijk kenbaar maken aan Noord Cups. Met Noord Cups dient een schriftelijke afspraak gemaakt te worden over het tijdstip van de controle. Als schade, verlies of onjuist verpakken vastgesteld is, zonder dat de klant daarbij aanwezig was, laat Noord Cups dit binnen 14 dagen (weekend en feestdagen niet meegerekend) nadat de goederen bij Noord Cups terug zijn schriftelijk weten. De klant krijgt dan 48 uren de tijd om bij Noord Cups alsnog de schade te komen vaststellen. Indien de huurder binnen deze termijn niet reageert, wordt dit als aanvaarding van de schade beschouwd. Noord Cups kan dan tot onmiddellijke reparatie of vervanging overgaan en alle kosten aan de klant berekenen.
c. Geselecteerde beschadigde huurgoederen, c.q. onderdelen waarvan geen herstel meer mogelijk is, zogenaamde uitval door beschadiging of vervuiling van de gebruikte huurgoederen, worden gedurende ten hoogste 14 dagen na de datum waarop de schade digitaal gefactureerd en gedeeld is met de klant, ter beschikking van de klant gehouden. Na die termijn van 14 dagen is Noord Cups gerechtigd de geselecteerde beschadigde huurgoederen te laten recyclen of te vernietigen.
Artikel 7. Annuleren
De klant kan de overeenkomst die hij met Noord Cups heeft gesloten, na reservering/aanbetaling van de gehuurde goederen en de te leveren diensten en voor het ingaan van de huurtermijn schriftelijk annuleren door een e-mail te sturen naar info@noordcups.nl. In dat geval is de klant echter wel kosten verschuldigd.
U kunt tot 30 dagen voor aanvang van de huurtermijn uw order kosteloos annuleren. Indien van toepassing zal uw aanbetaling binnen 14 dagen worden terug gestort. Wanneer u annuleert binnen 30 dagen voor het ingaan van de huurtermijn brengen wij 25% (inhouding van de aanbetaling) van de huursom in rekening met een minimumbedrag van €12,50. Annuleert u binnen 14 dagen voor het ingaan van de huurtermijn dan zullen wij 50% van het totaalbedrag in rekening brengen. Wanneer u binnen 5 dagen of op de bezorgdag dan wel de 1e huurdag annuleert dan zal de gehele totaalbedrag worden doorberekend. Bij ongeopende kratten wordt 20% van de kratprijs gerestitueerd.
De klant dient Noord Cups schriftelijk per e-mail info@noordcups.nl met ontvangst- en leesbevestiging in kennis te stellen van het feit, dat hij de huurovereenkomst niet wenst te laten doorgaan. Als annuleringsdatum geldt de datum van de ontvangstbevestiging van de e-mail. Ook als u last minute reserveert zijn deze voorwaarden van toepassing.
Waarom annuleringskosten?
Wanneer wij uw reservering ontvangen en u heeft betaald of schriftelijk getekend dan is uw reservering definitief en wordt deze omgezet tot een huurorder. Wij gaan namelijk de gehuurde artikelen voor u beschikbaar stellen en derhalve niet beschikbaar stellen voor andere klanten. De werkzaamheden die we direct na ontvangst van uw reservering uitvoeren zijn: uw reservering controleren en daar een huurorder van maken door artikelen aan de order toe te wijzen, de artikelen in onze verhuurplanning op te nemen en het regelen en plannen van het transport.
Artikel 8. Aansprakelijkheid/overmacht
Noord Cups kan nooit aansprakelijk worden gesteld, ook niet na in gebreke stelling indien hij door overmacht niet, niet juist of te laat de gehuurde goederen ter beschikking van de klant stelt. Onder overmacht wordt verstaan als Noord Cups er helemaal niets aan kan doen dat hij zijn verplichting niet na kan komen. Het is niet zijn schuld en het valt hem niet toe te rekenen. Nakoming van de overeenkomst kan dan in alle redelijkheid niet meer worden verlangd.
Artikel 9. Schade, verlies en diefstal
a. Schade die tijdens de huurperiode is ontstaan dient onmiddellijk schriftelijk per e-mail aan info@noordcups.nl te worden gemeld. De klant verplicht zich de schade aan de gehuurde goederen ten gevolge van zorgloos c.q. foutief gebruik, alsmede bij verlies, diefstal, beschadiging, onbruikbaar of waardeloos maken van de gehuurde goederen alsmede eventuele onderdelen en/of toebehoren aan Noord Cups te vergoeden tegen waarde van de aan te kopen nieuwe goederen ter vervanging van het verlorene, onverminderd de verplichting van de klant om alle overige schade, waaronder winstderving, kosten en rentevergoedingen aan Noord Cups te vergoeden.
b. Voor zoekgeraakte goederen (missing items), waarvoor door Noord Cups reeds de nieuwwaarde aan de klant is berekend welke later alsnog door de klant gevonden en teruggebracht worden, dient de klant de verschuldigde huurprijs te betalen voor de periode die begint direct na het verstrijken van de afgesproken huurperiode en eindigt op de dag dat de zoekgeraakte goederen door Noord Cups ontvangen worden. De huurprijs wordt door Noord Cups in mindering gebracht op de aan de klant terug te betalen nieuwwaarde. Het terugbrengen van zoekgeraakte goederen kan tot uiterlijk 3 maanden na de oorspronkelijke huurperiode.
Artikel 10. Gebruik en onderhoud
De klant stemt er in mee de gehuurde goederen op het overeengekomen tijdstip aan Noord Cups terug te geven in dezelfde staat als de klant de gehuurde goederen heeft ontvangen bij aanvang van de huur. De klant dient de goederen op dezelfde wijze gesorteerd, gestapeld en verpakt in de juiste kisten en indien mogelijk op dezelfde pallets te retourneren, zoals hij deze ontvangen heeft. Extra werk- en of wachttijd van logistieke medewerkers door onvoldoende sorteren kan door Noord Cups in rekening worden gebracht op de eindfactuur.
Artikel 11. Expertise
De door Noord Cups gemaakte expertise ten behoeve van het vaststellen van schade en reparatie aan de gehuurde goederen, komen rechtstreeks voor rekening van de huurder. De klant verklaart zich er op voorhand mee akkoord dat bij een door Noord Cups geschat schadebedrag van € 25.000,00 of meer, expertise op kosten van de klant wordt uitgevoerd door een door Noord Cups aangewezen erkend expertisebureau en bij een schade beneden € 25.000,00 expertise wordt uitgevoerd door Noord Cups.
Artikel 12. Verplichtingen van de klant
De klant stemt er mee in Noord Cups te allen tijde toegang tot de gehuurde goederen te verschaffen, aanspraken van derden op de gehuurde goederen af te wijzen en Noord Cups hiervoor te vrijwaren. Onderverhuur en beschikbaarstelling aan derden is door Noord Cups uitgesloten. De klant mag het gehuurde niet vervoeren of doen vervoeren naar een andere plaats of locatie als omschreven in de overeenkomst. De klant dient Noord Cups onverwijld in te lichten indien beslag wordt gelegd op roerende of onroerende zaken van de klant of op het onderhavige gehuurde of indien op enige andere wijze de eigendomsrechten van Noord Cups dreigen te worden aangetast.
Artikel 13. Risico/laden-lossen
De klant draagt gedurende de gehele huurperiode, dus ook tijdens transport dat door hemzelf wordt verricht, het risico voor verlies of beschadiging van het gehuurde. De klant is verplicht de gehuurde goederen te verpakken en te laden in overeenstemming met de aard van de goederen en de wijze van transport. Dit geldt eveneens voor de klanten die de goederen door Noord Cups aangeleverd krijgen in containers, op pallets en/of in opslagkisten en zelf lossen en weer laden. De goederen dienen zorgvuldig geladen te worden zodanig dat er tijdens transport geen schade kan ontstaan door verschuiven of omvallen van de lading. Indien op verzoek van de klant bij het laden/lossen van de gehuurde goederen gebruik wordt gemaakt van de diensten van werknemers van Noord Cups, geschiedt dit geheel voor eigen risico van de klant.
Artikel 14. Terugbrengen/teruggeven
Als de gehuurde goederen na het verstrijken van de huurtermijn niet tijdig bij Noord Cups worden teruggebracht of teruggegeven, wordt de klant van rechtswege en zonder enige aanmaning geacht in gebreke te zijn. De klant kan nooit eigenaar van de gehuurde worden, tenzij anders schriftelijk is afgesproken met Noord Cups. Indien de klant zich opzettelijk de gehuurde goederen toe-eigent, zonder de aanschaf- of vervangingswaarde van de gehuurde goederen te betalen, is er sprake van verduistering van de gehuurde goederen. Voor iedere dag vertraging in de teruggave van het gehuurde is de klant een boete verschuldigd van tweemaal de huurprijs van een dag onverminderd het recht van Noord Cups op volledige en/of verdere schadevergoeding. De huurovereenkomst wordt hierdoor niet verlengd, hoewel het risico volledig bij de klant blijft.
Artikel 15. Boetes, belastingen
De klant komt overeen dat alle lasten, belastingen en boetes die voortvloeien uit het gebruik van verhuurmateriaal door hem, of derden, te zullen betalen.
Artikel 16. Transport, bezorgen en afhalen
a. Noord Cups kent eigen vervoersmiddelen, transporteurs en koeriersdiensten.
b. Indien noodzakelijk zal een order in gedeelten worden bezorgd en/of gehaald, dan wel met tussentijdse transportbewegingen.(zie artikel 23 voor nader uitleg) Voor een transportbeweging zullen wij een betaling verlangen.
c. Laden en lossen vind uitsluitend plaats op de (verharde) begane grond, vrij van obstakels, onregelmatigheden en zonder wachttijden.
d. De klant dient ervoor te zorgen dat hijzelf of iemand namens hem gedurende de afgesproken bezorgdag aanwezig is voor het in ontvangst nemen van de gehuurde goederen alsmede gerechtigd is te tekenen voor ontvangst. Zo niet dan heeft Noord Cups het recht om de gehuurde goederen weer mee terug te nemen. De hierdoor ontstane kosten zijn voor rekening van de klant. Noord Cups kan echter ook de goederen afleveren, doch bij verschil van mening of de afgifte al dan niet in het overeengekomen aantal en/of in overeengekomen staat heeft plaatsgehad, rust op de klant uitdrukkelijk het bewijs dat de huurgoederen niet zijn afgegeven in de overeengekomen staat.
e. De klant blijft verantwoordelijk voor de gehuurde goederen totdat deze door Noord Cups zijn opgehaald, dan wel door de klant terug te zijn gebracht tot het moment van overdracht.
f. De goederen dienen op de ophaaldag op een afgesproken tijd gesorteerd en geordend gestapeld, op de begane grond gereed te staan. Zijn de goederen niet op het afgesproken tijdstip in gereedheid gebracht voor transport, dan dient de klant de extra kosten die voor Noord Cups hierdoor zijn ontstaan te vergoeden. Deze extra kosten bestaan uit het berekenen van de eventuele huurprijs die per dag voor de gehuurde goederen wordt berekend zonder dat hiermee de huurovereenkomst wordt verlengd, alsmede de extra transport en personeelskosten.
g. De klant dient ervoor te zorgen dat iemand namens hem gedurende de afgesproken ophaaldag aanwezig is voor de teruggave en deze persoon gerechtigd is namens hem te tekenen voor het retour geven van de huurgoederen. Zo niet dan kan Noord Cups toch de goederen terugnemen, doch bij verschil van mening of de gehuurde goederen al dan niet in het juiste aantal of in goede staat zijn teruggegeven rust op de klant uitdrukkelijk het bewijs dat de teruggave in het juiste aantal en in goede staat heeft achter gelaten.
Artikel 17. Hulp aan de chauffeur
Indien de door de klant toegezegde hulp tijdens het laden en lossen niet aanwezig is worden de hierdoor ontstane kosten door de klant betaald. Noord Cups houdt zich het recht voor de overeenkomst te ontbinden.
Artikel 18. Betaling
Indien de klant zijn betalingsverplichtingen niet nakomt binnen de gestelde termijn van 14 dagen na factuurdatum kan Noord Cups, indien van toepassing het gehuurde terugnemen en zonder meer de klant in een procedure betrekken. Noord Cups hoeft de klant dan niet meer nader aan te zeggen dat hij nog dient te betalen. De termijn voor een bezwaar tegen de rekening verstrijkt 14
dagen na factuurdatum. Zonder schriftelijke toestemming van Noord Cups is de klant niet bevoegd tot verrekening c.q. opschorting van de nakoming.
Artikel 19. Incasso
Bij niet tijdige betaling op de vervaldag is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling, vanaf 14 dagen na factuurdatum over de onbetaalde som de wettelijke rente verschuldigd. Een gedeelte van een maand geldt als een hele maand. Onder dezelfde voorwaarden is een vergoeding verschuldigd voor alle gemaakte incassokosten, onverminderd de kosten die voortvloeien uit een eventuele rechtsprocedure.
Artikel 20. Administratiekosten
Indien de klant in overleg met Noord Cups op rekening wenst te huren is de klant voor het versturen van rekeningen geen administratiekosten verschuldigd. Mits er meer administratieve werkzaamheden worden verricht zoals het versturen van herinneringen etc.
Artikel 21. Verzekering en de mogelijkheid van afkoop
Noord Cups adviseert de klant de gehuurde goederen naar gelang het risico tegen brand, verlies, diefstal, aansprakelijkheid, etc. te verzekeren vanaf het moment van levering tot aan moment dat huurgoederen weer worden opgehaald door Noord Cups of ingehuurde derden resp. worden retour gebracht naar het bedrijf of depot van Noord Cups. Ontstane schade in de periode dat de klant verantwoordelijk is voor de huurgoederen, is ten alle tijden voor rekening van de klant. De klant dient de goederen in dezelfde toestand in te leveren, waarin hij het heeft ontvangen, normale slijtage en gebruik uitgezonderd. Afkoop van schade is niet mogelijk voor alle huurgoederen.
Artikel 22. Geschillen
Indien er toch problemen tussen partijen zouden ontstaan die verband houden met de aangegane huurovereenkomst dan worden de geschillen die behoren tot bevoegdheid bij de rechtbank aanhangig gemaakt, behoudens de geschillen die ontstaan met een consument. Op alle overeenkomsten die tussen partijen worden gesloten is het Nederlandse recht van toepassing. Voorts is er uitsluitend de Nederlandse rechter bevoegd terzake van alle geschillen die verband houden met de door partijen aangegane huurovereenkomst, ook al bezit de klant niet de Nederlandse nationaliteit en/of is de huurovereenkomst geheel of gedeeltelijk in het buitenland ten uitvoer gelegd.
Artikel 23. Kwaliteit waarborging en reiniging van de verhuurde goederen
Noord Cups draagt zorg voor een hygiënische omgeving in de verwerking van de verhuurproducten. De producten bestaan voornamelijk uit polypropyleen kunststof. Huur van Noord Cups producten is inclusief éénmalige reiniging na afloop van de huurperiode. Tijdige reiniging en een juiste droogproces is cruciaal voor de kwaliteitsbehoud van het product. Wij hebben het recht om voor meerdaagse huurperioden tussentijdse haal en breng transporten in te plannen. Dit geld overigens niet voor was/spoelinrichtingen op locatie.
Waarom tussentijds halen en brengen?
Om de kwaliteit van het kunststof te kunnen blijven waarborgen dient deze uiterlijk binnen 3 tot 4 dagen te worden gereinigd. Ook sterk afhankelijk van de omgevingstemperaturen zal het kunststof na enkele dagen al worden aangetast door hetgeen wat is geconsumeerd. Hiermee
komt het reinigingsproces in het geding, waardoor de kwaliteit zal afnemen. Vandaar het tussentijds halen en brengen.
Artikel 24. Veiligheid
De veiligheid van het gebruik van de huurgoederen is een zaak van de klant zelf. Noord Cups verstrekt gebruiksaanwijzingen waar dit eventueel nodig is. Voor de veiligheid van de klant, (bar)personeel, consumenten of die van derden kan Noord Cups niet instaan.
Artikel 25. Risico’s
De klant aanvaardt alle risico’s die voortvloeien uit het gebruik van de gehuurde goederen en is ervan op de hoogte dat de huurgoederen ernstige verwondingen of overlijden kunnen veroorzaken aan c.q. van de klant, (bar)personeel, consumenten of anderen. De klant verklaart de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen i.v.m. deze risico’s.
Artikel 26. Eind noot
Noord Cups probeert op een eerlijke en transparante manier haar klanten goed te woord te staan en zal haar uiterste best doen om alle afspraken zo goed en adequaat mogelijk na te komen.
Indien de klant zonder overleg en gegronde reden haar afspraken niet nakomt is Noord Cups gerechtigd om een financiële tegemoetkoming te vorderen. Indien Noord Cups verdere schadevergoedingen eist, kan deze niet in mindering worden gebracht op het gehuurde.